Normal_drankorgel

Peter Kamminga van het Hogeland College in Warffum en gemeentearchivaris Teade Smedes hebben een digitale lesbrief ontwikkeld om de bovenbouw leerlingen havo/vwo het verleden te laten ervaren, onderzoek en reconstrueren. De lesbrief wordt op 23 november getest door een pilotgroep van vijf bovenbouwleerlingen van Het Hogeland College. Dat meldt de gemeente Pekela.

Historicus en docent geschiedenis Peter Kamminga deed in zijn vrije tijd onderzoek naar een oud-burgemeester van Sappemeer. Hij ontdekte in het gemeentearchief een aanzienlijk aantal bronnen over het drankgebruik in Sappemeer in 1920. Drankgebruik is een maatschappelijk thema van alle tijden. Kamminga wil zijn leerlingen graag in aanraking laten komen met dit thema binnen de geschiedenis van de eigen leefomgeving. Vanuit historisch perspectief draagt dit bij aan meer begrip van en inzicht in de oorzaken en gevolgen van drankgebruik.

Op woensdag 23 november wordt de lesbrief getest door een pilotgroep van vijf bovenbouwleerlingen. Kamminga trekt er een hele dag voor uit, niet alleen om de lesbrief te laten uitvoeren op het gemeentearchief, maar leerlingen ook historische context te bieden. Zo leggen zij een ‘werkbezoek’ af bij de woning van de toenmalige burgemeester en de historische scheepswerf Wolthuis.

Leerlingen krijgen drie visies aangeboden, waarvan zij uiteindelijk één kiezen die op basis van de bronnen het beste te verdedigen is. De lesbrief is tevens ingebed in het examenprogramma geschiedenis, omdat de inhoud direct terugslaat op meerdere zogenaamde kenmerkende aspecten van het geschiedenisonderwijs en historische vaardigheden als bronnenkritiek aan bod komen.

De pilotgroep presenteert hun uitkomsten onder andere aan de wethouder Oetra Gopal. Na de presentatie van de pilotgroep wordt de uitvoering van de lesbrief geëvalueerd. Uiteindelijk wordt de lesbrief gratis online beschikbaar gesteld voor alle scholen, docenten en leerlingen. Het is een unieke manier om de verbinding te leggen tussen maatschappelijk relevante thema’s, de eigen regionale leefomgeving en het geschiedenisonderwijs.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids