De gemeente Groningen is toegetreden tot het UNESCO Global Network of Learning Cities (GNLC). Groningen heeft tegelijk met Den Bosch als eerste Nederlandse stad deze status gekregen. Dit meldt gemeente Groningen.
Het GNLC is een internationaal netwerk van steden die zich inzetten voor een leven lang leren voor iedereen. Binnen het netwerk wisselen de steden kennis met elkaar uit over soortgelijke uitdagingen en oplossingen op het gebied van onderwijs en duurzaamheid. In totaal zijn wereldwijd ruim 260 steden aan het GNLC verbonden.
Wereldwijde samenwerking
Het GNLC richt zich op onderwijs, duurzaamheid, innovatie en inclusie. Onderwerpen waarop ook in de gemeente Groningen een focus ligt. Wethouder van Onderwijs Carine Bloemhoff: “Door wereldwijd de samenwerking te zoeken en kennis en expertise uit te wisselen, biedt dit Groningen de kans om kennis te ontwikkelen, een netwerk op te bouwen en onze zichtbaarheid wereldwijd te vergroten.”
Breed gedragen
Marieke Brugman, senior policy officer Education & Culture UNESCO Nederland: “De Nederlandse Unesco Commissie is trots dat we Groningen als Learning City mogen verwelkomen in ons Global Netwerk. Groningen heeft veel te bieden waar het gaat om innovatieve oplossingen voor grootstedelijke problematiek. De interesse kwam vanuit verschillende kanten: een docent uit het basisonderwijs die met zijn klas de app Spacetime Layers ontwikkelde, onderwijsinstelling Noorderpoort, de gemeente en een lid van de Unesco-jongerencommissie sloegen de handen ineen.”
Met elkaar in verband
Afgelopen 14 oktober zijn het onderwijsveld en de gemeente voor het eerst bij elkaar geweest om te kijken wat het netwerk voor Groningen kan betekenen en andersom. Rob Schuur, voorzitter college van bestuur van het Noorderpoort: “Tijdens deze bijeenkomst brachten verschillende (onderwijs)partijen prachtige voorbeelden naar voren van projecten die tot nu toe redelijk los van elkaar uitgevoerd worden. Ons lidmaatschap van het GNLC werd ervaren als een kans om al die initiatieven van scholen, gemeente en burgers meer met elkaar in verband te brengen.”
Spacetime Layers
De eerste innovatie die door Groningen in het Learning City netwerk wordt ingebracht is Spacetime Layers, de app die ontstond in een Groningse basisschoolklas. Spacetime Layers is een platform dat educatie en cultuur verbindt via een interactieve kaart, waarop bijvoorbeeld scholen en culturele instellingen zelf hun kaartlagen kunnen beheren. De aanwezige partijen spraken af binnenkort een vervolg te geven aan de bijeenkomst met de intentie samen de bijdrage van Groningen aan het netwerk vorm en inhoud te geven.
Door: Nationale Onderwijsgids