Onderzoek van de Hogeschool Leiden en Hanzehogeschool Groningen naar de omvang en inhoud van het communicatievak wijst uit dat in Nederland circa 110.000 communicatieprofessionals werkzaam zijn. Deze houden zich bezig met een grote verscheidenheid aan communicatiefuncties; van bijvoorbeeld webredactie tot interne communicatie, van journalistiek tot (publieks-)voorlichting en van reclame tot community management.
Aanleiding voor het onderzoek is de behoefte van genoemde hogescholen, samen met de beroepsvereniging Logeion, om het communicatievak beter in kaart te brengen. Zo kunnen opleidingen hun lesprogramma's verbeteren en kan de beroepsgroep gerichter werken aan professionalisering van het vak.
"Ons onderzoek geeft boeiende inzichten in de communicatiebranche", aldus onderzoeksleider Piet Hein Coebergh. "In Nederland zijn ruim honderdduizend professionals werkzaam in dit brede vakgebied dat - mede onder invloed van technologische ontwikkelingen - voortdurend in ontwikkeling is en werk biedt aan een grote groep mensen binnen zowel profit als non-profit organisaties en daarnaast aan een flexibele schil van externe professionals, waarvan een groot deel ZZP'er is."