Het lectoraat Marketing van de Hanzehogeschool Groningen heeft vanuit RAAK-MKB een grote subsidie toegekend gekregen voor het project ‘Proof of the Pudding’. Dit project gaat door middel van praktijkgericht onderzoek mkb-bedrijven in de foodsector in staat stellen klanten effectiever te betrekken bij productinnovatie. Dat meldt Hanzehogeschool Groningen.
Tot nu toe betrekken middelgrote en kleine voedselondernemingen de eindconsument te weinig bij het ontwikkelen van nieuwe producten. Ondernemers geven aan dat dit is vanwege een sterk technologische oriëntatie van innovatie. Door een te geringe focus op klanten en hun wensen slaan innovaties vaak niet goed aan en staat economische groei van de sector onder druk.
De vraag van de ondernemingen is: hoe en in welke mate kunnen we de consument eerder en met meer inzicht in zijn behoeften in dit proces betrekken om deze succesvol te laten zijn? De sector food (& agri) is qua werkgelegenheid een zeer belangrijke sector, zeker in Noord-Nederland. Het is daarom van groot maatschappelijk belang dat de sector succesvol innoveert.
Aan dit Raakproject doen twaalf mkb-bedrijven mee zoals Hooghoudt, Maallust, Van Smaak en Landjuweel. Arno Donkersloot, directeur Hooghoudt is blij met het project: “De Hanzehogeschool Groningen kan nu voor me onderzoeken hoe ik zelf met een consumentenpanel zo goed mogelijk verschillende producten kan uittesten.” Vanuit de Hanzehogeschool participeren het lectoraat Marketing en het lectoraat Voeding & Gezondheid. Daarnaast is het lectoraat Food Physics van Hogeschool Van Hall Larenstein betrokken. De subsidie komt uit de landelijke Raak-regeling voor toegepast onderzoek op hogescholen en betreft een bedrag van 300.000 euro.
© Nationale Onderwijsgids