Steeds meer scholen maken gebruik van de gouden weken. Met activiteiten en gesprekken bevorderen leerkrachten zo de groepsvorming in hun klas. Dat gebeurt via Forming, storming, norming en performing, legt auteur Boaz Bijleveld, van De gouden weken uit. “Door als leerkacht de verschillende fases goed te begeleiden, kun je de drukke storming beter reguleren en de norming eerder stimuleren”, zegt Bijleveld. Zo keert de rust eerder terug in de klas en is de kans groter dat leerlingen zich veiliger en prettiger in hun vel voelen.
Leerkracht en blogger Maike Douglas maakt al enkele jaren gebruik van de gouden weken. Kinderen zijn meer bij elkaar betrokken, helpen elkaar beter en durven ook meer in de klas, ziet ze. Daarnaast is er minder pestgedrag en sluiten kinderen elkaar minder vaak buiten. “Door stil te staan bij de groepsvorming, krijgen de kinderen een betere band met elkaar en voelen ze zich veiliger.”
Lees hier het interview met Bijleveld en Douglas over groepsvorming in de klas.
Door: Nationale Onderwijsgids / Marjolein Kooyman