Leerlingen van basisscholen in de provincie Groningen krijgen vanaf volgend jaar les over de aardbevingen in het gebied. Veiligheidsregio Groningen werkt nu aan een lespakket. Volgens de makers van het lesprogramma weten de meeste Groningse kinderen wel hoe een aardschok voelt maar is het lastig voor hen te begrijpen wat een aardbeving precies is. Dit meldt Dagblad van het Noorden.
Scholen blijken behoefte te hebben aan lesmateriaal over de aardbevingen in de regio die veroorzaakt worden door de gaswinning in het gebied door aardoliemaatschappij NAM. Ook ouders vragen zich af hoe ze de trillingen aan hun kinderen moeten uitleggen. Daarom werkt Veiligheidsregio Groningen nu samen met de GGD, de Rijksuniversiteit Groningen, de NAM en Klassewijzer aan een lesprogramma.
Het materiaal zal uit ongeveer 27 lessen bestaan, geschikt voor verschillende leeftijdscategorieën. De jongere kinderen leren vooral wat ze moeten doen als er een aardbeving is. Ook staan de lessen stil bij de vraag of je bang moet zijn voor aardbevingen. De oudere kinderen krijgen daarnaast les over de gaswinning, hoe de aardbevingen ontstaan en wat ze kunnen doen om hun eigen omgeving veiliger te maken, door bijvoorbeeld geen spiegel vlak boven hun bed te hangen. De lessen zijn multimediaal en kunnen zowel als complete serie of los gegeven worden. Volgens een woordvoerder zijn sommige lessen overigens ook interessant voor scholen buiten het bevingsgebied, bijvoorbeeld voor het vak aardrijkskunde.
Het lespakket moet in het voorjaar van 2016 klaar zijn. Dan komt ook de bijbehorende website online. Leraren kunnen dan een training volgen over het geven van de lessen. Directeur Peter Lunshof van de Prinses Beatrixschool in Loppersum is blij met de komst van het lesmateriaal: “Wij zitten midden in het aardbevingsgebied en merken dat het leeft in de klassen. Er is geen constante angst, maar na de beving vertellen kinderen over hun ervaring”. De samenstellers hopen dat leerlingen straks niet alleen meer weten over de bevingen maar ook wat ze moeten doen en dat de klas “een veilige plek is om gevoelens van angst en onmacht te uiten”, aldus een woordvoerder.
© Nationale Onderwijsgids